خرید خدمت از طریق مزایده

خرید خدمت از طریق مزایده

روزنامه شرق شرق در پی مطلب مندرج در روزنامه به تاریخ 6آبان99 با عنوان «خرید خدمت از طریق مزایده» پاسخ معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:ورود به خدمت در آموزش و پرورش بر اساس مواد (41)، (42)، (44) و (45) فصل ششم قانون مدیریت خدمات کشوری و بند (ب)ماده (63) برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی از دو طریق صورت می پذیرد.1-آزمون استخدامی: یکی از روش های ورود به خدمت در آموزش و پرورش شرکت در آزمون های فراگیری استخدامی در قالب ماده (28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می باشد که به استناد مواد (41)، (42)، (44) و (45) فصل ششم قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می پذیرد. ورود به خدمت در این روش از سال 1394 تا کنون بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی و حداقل یکبار در هر سال صورت پذیرفته است.2-جذب دانشجوی متعهد خدمت: بر اساس ماده (1) قانون متعهدین خدمت در آموزش و پرورش و بند (ب)ماده (63) برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی یکی دیگر از روش های ورود به خدمت جذب دانشجوی متعهد خدمت از طریق کنکور سراسری بوده که بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی و هر سال بخشی از کمبود نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش (با پیش بینی چهار سال آتی) تامین می نماید. لذا بیان این مطلبنشان می دهد که نویسنده حتی یک مرتبه هم قوانین مربوط را مطالعه نکرده است. یادآور می شود که در روش های مذکور تمامی افراد جذب شده از طریق ماده (28) که از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور (و در سال های اخیر اکثر در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی دکتری) بوده اند به صورت پیمانی و دانشجویان متعهدین خدمت که رتبه های برتر کنکور می باشند در بدو استخدام به صورت رسمی- آزمایشی استخدام می شوند.در خصوص اجرای طرح خرید خدمات آموزشی نیز اعلام می دارد:  به استناد ماده (41) قانون الحاق برخی از موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 4 اسفند 1393 مجلس شورای اسلامی که اشعار می دارد ' به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می شود، به  منظور پوشش کامل تحصیلی دانش آموزان لازم التعلیم، در مناطقی که ظرفیت کافی در مدارس دولتی وجود ندارد نسبت به خرید خدمات آموزشی اقدام کند.' خرید خدمات آموزشی از مراکز و موسسات غیردولتی توسط وزارت آموزش و پرورش با محوریت سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی صورت پذیرفت و در همین راستا بخشنامه و دستور العمل های لازم به استانها ابلاغ گردید به نحوی که در سال تحصیلی 99-1398 بالغ بر 320 هزار دانش آموز در 16000 کلاس درس به واسطه بکارگیری 20 هزار نیروی خرید خدمات آموزشی توسط مراکز و موسسات غیر دولتی، تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند. این طرح در استان هایی چون سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان رضوی بود که ظرفیت نیروی انسانی کافی برای پوشش تحصیلی دانش آموزی لازم التعلیم وجود نداشت؛ کمک موثری نمود. در سال جاری پس از آسیب شناسی دقیق این طرح که مبتنی بر پژوهش علمی صورت پذیرفته توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سال تحصیلی 99-1398 بود؛ کارگروهی از نمایندگان دفتر بودجه، دفتر حقوقی و مرکز نیروی انسانی با مشارکت معاونت های آموزشی با هدف اصلاح رویه ها و بهبود شرایط تشکیل که در نهایت منجر به صدور بخشنامه 265/140 مورخ 10شهریور1399 گردید که دستور العمل های سنوات گذشته را دستخوش تغییرات اساسی نمود. از اهم تغییرات اصلاحی صورت پذیرفته در خصوص شرایط معیشتی و بهبود جایگاه نیروهای خرید خدمات آموزشی می توان به موارد ذیل اشاره نمود: (الف) به منظور بهبود وضعیت معیشت نیروهای بکارگیری شده در طرح مذکور توسط موسسات و مراکز غیردولتی علیرغم افزایش اعتبارات ردیف 11-127500 (خرید خدمات اموزشی در مناطق مورد نظر )، این وزارت در سقف عملکرد سال گذشته مناطق و بدون افزایش نیروی انسانی، اجرای طرح مذکور را در دستور کار قرار داد به نحوی که در ماده سوم بخشنامه نیز صراحتاً به موضوع پرداخت حقوق و بیمه تامین اجتماعی افراد، مطابق قانون کار بر مبنای 24 ساعت خدمت تمام وقت تاکید شده است؛ که این خود اقدامی در خور توجه می باشد. البته این موضوع نیز در ابلاغیه های استانی نیز تاکید شده و علیرغم عدم افزایش دانش آموزان تحت پوشش، به طور میانگین میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای هر استان،  نزدیک به 50 درصد رشد داشته است.  (ب) بر خلاف دستور العمل های سنوات گذشته در مدارسی که فقدان نیروی انسانی و یا فضای فیزیکی منجر به استفاده از طرح مذکور شده است؛ کلیه هزینه های واحدهای آموزشی در قالب سرانه های مشخص توسط وزارت آموزش و پرورش تأمین می گردد و از اعتبارات مندرج در این طرح استفاده نخواهد شد که این موضوع با هدف بهبود معیشت و افزایش میزان حقوق نیروهای به کار گیری شده در طرح خرید خدمات آموزشی صورت پذیرفته است که بر اساس محاسبات انجام شده، حقوق نیروهای طرح مذکور در سال 1400-1399 نسبت به سال تحصیلی 99-1398 بالغ بر 80 درصد رشد خواهد داشت.همچنین می بایست به شرایط مندرج در بخشنامه مذکور در خصوص صلاحیت های عمومی و تخصیصی موسسات نیز اشاره نمود که  بر اساس ماده ب (2-3):  صلاحیت های عمومی و تخصصی خدمت دهنده بویژه در راستای تأمین خدمات با کیفیت و مطلوب در اسناد مناقصه احصا شود.  از جمله این صلاحیت ها، ضروری است  علا.ه بر  شرایط عمومی لازم برای اشخاص حقوقی، به دارا بودن مجوز قانونی برای تأسیس و فعالیت در حوزه آموزش و پرورش رسمی عمومی در محدوده استان، حداقل سه سال سابقه و تجربه قابل قبول در حوزه آموزشی و مشابه با موضوع مناقصه، توان تأمین نیروی انسانی آموزش دیده و با تجربه و مورد تأیید آموزش و پرورش به تعداد مورد نیاز ، حسن سابقه در کارهای قبلی، توان فنی و برنامه ریزی، صلاحیت مدیریتی و توان مالی لازم برای انجام تعهدات قراردادی و بویژه پرداخت دوماه حقوق و مزایای کارکنان تحت پوشش بدون دریافت وجه از آموزش و پرورش، ممنوعیت کارکنان دولت از شرکت در مناقصه و عدم شمول لایحه قانونی منع مداخله کارکنان دولتی نسبت به شرکت طرف قرارداد و ... ، تصریح شود.  بر اساس ماده  هـ (2-3)پرداخت صحیح و به موقع حقوق نیروهای خرید خدمات آموزشی (درچارچوب مقررات متناسب با حداقل قانون کار و با احتساب 24 ساعت تدریس به عنوان کار تمام وقت) به عهده خدمت دهنده است و ......بنابراین وضعیت حقوق و مزایای افراد در سال جاری بهتر از سنوات گذشته شده است و نویسنده می بایست شیوه نامه اجرایی ابلاغ شده را به صورت کامل مطالعه نمایند.و نهایتاً در خصوص سرباز معلمان بخشنامه های سال های گذشته (در 5 سال اخیر) نشان می دهد این افراد بر اساس مجوز ستاد کل نیروهای مسلح و صرفا با داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد جذب شده اند لذا سرباز دیپلمه در آموزش و پرورش مجوز به کارگیری نداشته و جذب نمی گردد و تمامی سرباز معلمان دارای مدارک دانشگاهی و ترجیحاً به صورت بومی در محل سکونت خود بکارگیری می شوند.

سند تحول بنیادین